Mardi 11 novembre 2 11 /11 /Nov 14:14
LA PARTIDA  THE LAST MATCH
 
      Quand on est jeune à Cuba, il est difficile de s’en sortir. Pas toujours de travail ou encore du travail très peu payé. Alors, comme dans La Partida (The Last Match), on se débrouille comme on peut.
 
On rêve de devenir un grand fooballeur repéré par une grande équipe internationale. On fait du marché noir, et pour pouvoir nourrir sa famille, on se promène sur le Malecón de La Havane à la recherche de touristes gais qui n’hésiteront pas à payer cher pour une nuit avec un jeune Cubain. C’est dans ce contexte qu’on découvre deux gars, Yosvani (Milton García) et Reinier (Reinier Díaz) deux amis qui partagent la même passion pour le football. Yosvani vient d’une famille où le père joue les usuriers et les prêteurs sur gage, Reinier doit subvenir aux besoins de sa famille (femme et enfant) et se prostitue même s’il se défend d’être gai.

Pourtant, cette activité de subsistance révèle chez l’un et l’autre un désir profond qui dépasse l’amitié. Naît alors une relation d’amour contrarié entre Yosvani et Reinier. Yosvani ressent une profonde passion pour Reinier alors que ce dernier, réaliste, sent qu’il ne pourra rien advenir de bien de cette relation. Encore plus quand Reinier est recruté par l’équipe nationale cubaine. Un Roméo et Juliette contemporain, réaliste.
   
 
À Cuba, Il n’y a pas que le foot, il y a aussi la passion amoureuse.

Reiner et Yosvani, les deux meilleurs amis du monde, aiment passer du temps ensemble et surtout jouer au foot, leur passion.

Tous deux rêvent de réussite, loin du monde brutal des favelas cubaines.

En attendant, Reiner doit se prostituer auprès de touristes étrangers pour subvenir aux besoins de sa femme et de son bébé… Tandis que Yosvani est engagé à contre-cœur dans une relation avec une fille et doit supporter les magouilles de son futur beau-père.

Leur vie est monotone jusqu’au soir où, sans le vouloir, les deux garçons partagent un baiser dans un nightclub et succombent définitivement à leurs désirs défendus.

Fous amoureux l’un de l’autre, ils multiplient les rencontres nocturnes sur les toits de la ville, l’endroit de tous les plaisirs et loin de tous. Mais plus leur amour s’intensifie, plus le défi qui s’annonce s’avère difficile… se confronter au monde extérieur, un monde impitoyable d’où ils espèrent désespérément s’échapper.

PAR LE REALISATEUR DE CLANDESTINOS
À la fois romantique et intense, « Le Match Ultime » décrit le lien d’amour qui se noue entre deux garçons qui n’auraient jamais dû s’aimer.  
 
 
September 2, 2014 | E-mail the Author
                 
                
 


The Movie:
One of the cool things about d.i.y. indie cinema is its ability to realistically portray same-sex relationships in not-so-accepting societies. Director Antonio Hens' 2013 feature The Last Match is one project - a sobering account of two soccer-obsessed youths coming together in sweltering, dirt-poor Havana, Cuba.
Using a cinéma vérité style with handheld cameras and a gritty intimacy, The Last Match serves a dual purpose of showing the difficulties of coming out in Cuba and the effects of that region's rampant poverty. It focuses squarely on two young men in Havana, Renier (Reinier Diaz) and Yosvani (Milton Garcia), unemployed friends who spend their days in a vacant lot playing on the same team in pickup soccer matches. Renier supports his wife, Lludimila (Jennifer Rodriguez), and mother-in-law, Teresa (Mirtha Ibarra) by hustling wealthy male visitors to the city - with the women's taciturn approval. Meanwhile, Yosvani lives in the relative luxury of suburbia with his girlfriend, Gema (Beatriz Mendez), and her bombastic father, Silvano (Luis Alberto Garcia). Although it's expected of Yosvani to eventually marry Gema and work for Silvano's operation dealing in black market electronics and clothing, his real ambition (like Renier's) is to become a pro soccer player. As with a lot of guys in poor American cities, Renier and Yosvani cling to the hope that they might be spotted by a college recruiter and eventually become a rich pro athlete.
In movies like The Last Match, there's always a wrinkle. Here, it shows up when Renier and Yosvani share a drunken kiss in a nightclub bathroom. Their experiment becomes a playful, sexual relationship - not quite boyfriends, yet more than casual buddies. The people surrounding Renier and Yosvani initially have no inkling of their mutual attraction. When the intensity of their trysts dawns on them, the complexity of their reactions makes the film that much more nuanced and interesting. To the credit of director Antonio Hens and his co-screenwriter, Abel Gonzalez Melo, the story and characters all come across as realistically as possible. The bisexual Renier is the more pragmatic of the two, making it all the more heartbreaking when he must break away from Yosvani's desperate, increasingly obsessive devotion. Another obstacle for Renier and Yosvani comes when Renier becomes attached to Juan (Toni Canto), a well-to-do Spaniard visiting Havana on business. As Renier regularly trades sexual favors with Juan for cash, he begins to realize that Juan could be his ticket out of Cuba, with the rest of his family following later. While Renier's mother-in-law treats Juan like a visiting dignitary, the film brings up a lot of interesting points about wealth and poverty, the lines between love and sex, and staying true to one's self versus sacrifice for the greater good. Those looking for a simplistic "happily ever after" tale are bound for disappointment, but all others will find this film a quiet, thought-provoking experience.
Foreign-language gay dramas, on a whole, tend to be hit-or-miss. A complex, worthwhile effort like 2012's Out in the Dark is supplanted with many amateurish hack jobs like 2008's Twisted Romance. The Last Match has its own problems (mainly the fact that several scenes simply amble on with nothing of note happening), but the film's understated, gritty milieu, realistic situations, and nice performances make it a worthwhile watch.
         
The DVD:

Video:
The 1.85:1 anamorphic widescreen image on Canteen Outlaws' edition of The Last Match gives the film a clean, crisp look with nicely saturated color and a good amount of detail for the DVD format. Photographed using a shoulder-mounted camcorder, the digital image was visually tweaked with various post-production effects - giving it a warm, summery feel often at odds with the bleak storyline.
Audio:
The DVD's Spanish-language soundtrack is a pleasant, no-frills stereo mix with clear dialogue and lifelike balance between spoken words and sound effects (aside from a few instances of ambient songs, there's no music or scoring). A few times, I mistakenly thought the sounds of crickets chirping came from outside our home and not the film. The English subtitles are burned into the image, unfortunately.
Extras:
Trailers for this film and a few other gay-oriented releases from Canteen Outlaws are the sole extras on this disc.
Final Thoughts:
Turbulent Cuban same-sex drama The Last Match might be a little too understated to find a huge audience, which is a shame - those seeking out a challenging, interesting look at how gay and bi-curious men survive in a poverty-stricken, conservative society will not be disappointed. Recommended.
 
 

The Last match

Vivre ouvertement  

      
     
         
Un film touchant sur le désir entre hommes, la difficulté de vivre ouvertement dans un contexte social miséreux, conservateur et répressif. À noter les deux comédiens principaux, qui rayonnent réellement tout au long du film par leur présence, la justesse de leur jeu et la justesse de la direction d’Antonio Hens.

La Partida est un portrait sensible de la façon dont la société cubaine s’organise avec ses contradictions. On accepte que le fils se prostitue pour ramener de l’argent sans pour autant le considérer comme gai, on accepte aussi que les gars vivent des relations privilégiées même s’ils sont mariés et pères de famille sans chercher à savoir ce que ces relations peuvent parfois aller jusqu'à signifier.

Entre la clandestinité, le non-dit, le comme si, les petites magouilles pour améliorer le quotidien, et les compromis pour survivre et avoir un peu de fun, le film d’Antonio Hens réussit le tour de force de nous convaincre et nous enchanter par cette histoire d’amour.
 

la partida (the last match), qui veut dire le départ, la séparation )

Antonio Hens Espagne Cuba
 
   
Par FUGUES - Publié dans : SUR LE VIF - CONTEURS- RECITS-REPORTAGES - Communauté : Cavaillon communauté gay bi trans lesbienne sur la région
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